Miedź jest metalem niezbędnym dla urody i zdrowia

Człowiek potrzebuje dziennie około 2 mg miedzi: więcej — trucizny, mniej — niedobór. Organizm wyraźnie reguluje tę ilość: przy niedoborze oszczędza cenny metal, przy dużym nadmiarze aktywnie go usuwa.

Miedź bierze udział w wielu procesach zachodzących w organizmie, w tym w tych najważniejszych. Na przykład razem z żelazem bierze udział w tworzeniu erytrocytów — czerwonych krwinek. Jest również kluczowym składnikiem kolagenu, naszego głównego białka strukturalnego. W szczególności uczestniczy w tworzeniu sieci włókien kolagenu i elastyny. Elastyczność skóry i naczyń krwionośnych zależy od tego, jak dobrze jest tkana.

Ważną funkcją upiększającą miedzi jest jej bezpośredni udział w tworzeniu pigmentów włosów i skóry. Na przykład, kiedy leżysz na plaży, twoje ciało w trybie chrupania wytwarza melaninę pigmentową, która chroni twoją skórę przed szkodliwym działaniem słońca. W rezultacie opalasz się, a organizm marnuje znaczną część niewielkiej ilości miedzi dostępnej w organizmie. A jeśli opalasz się na ścisłej diecie, nie zdziw się, jeśli organizm zawodzi z powodu braku niezbędnego metalu.

Niedobór miedzi

Jeśli w Twojej diecie brakuje pokarmów białkowych, nieuchronnie doprowadzi to do niedoboru miedzi. A on z kolei może wpływać nawet na opalanie, nie wspominając o procesach wewnętrznych. Nadmierne uszkodzenie skóry spowodowane brakiem melaniny prowadzi następnie do przedwczesnego starzenia, przedwczesnego zwiotczenia i pojawienia się głębokich zmarszczek.

Miedź może być intensywnie spożywana w okresach aktywnego wzrostu — na przykład w czasie ciąży. Jeśli spożycie jakiegoś pierwiastka jest zwiększone, należy to zrekompensować kompletną dietą, która zawiera wystarczającą ilość białka zwierzęcego.

Skąd to wziąć?

Najlepszym źródłem miedzi jest wątroba wołowa. Jeśli jej nie lubisz, możesz zjeść owoce morza, zwłaszcza krewetki i kraby. Zaraz za nimi, choć ze znacznym marginesem, znajdują się nasiona i orzechy. Ale porównajcie siebie: sto gramów mięsa kraba zawiera dwie dzienne normy miedzi, aw tej samej ilości wątroby — półtora, a orzechy nerkowca dla tego samego efektu będą musiały zjeść co najmniej szklankę. A to cała masa dodatkowych kalorii.

I lepiej (i przyjemniej!) Ze wszystkich rekrutować miedź z różnych produktów — wątróbki, owoców morza, orzechów, nasion, grzybów, suszonych moreli, suszonych śliwek, bananów, fasoli. Oprócz codziennego zapotrzebowania na wymagany metal otrzymasz o wiele więcej witamin i minerałów niż przy równie skromnej diecie.

Jak przechowywać miedź?

Nie wystarczy „zjeść” niezbędnego pierwiastka — równie ważne jest, aby go nie zgubić. Podajemy główne sytuacje, w których może się to zdarzyć:

  • Nadużywanie alkoholu. Nie można odmówić kieliszka wina czy piwa, zjeść je odpowiednio — raki, krewetki, ostrygi i małże.
  • Za dużo fruktozy w diecie (innymi słowy, cukier owocowy). Aby cenny metal nigdzie się nie marnował, owoce i soki należy spożywać oddzielnie od dań głównych.
  • Przyjmowanie suplementów żelaza. Żelazo ogranicza wchłanianie miedzi, dlatego tak ważne jest robienie przerw w trakcie kuracji, aby organizm miał czas na uzupełnienie zapasów niezbędnych substancji.
  • Nieprawidłowo sformułowana dieta. Pokarmów o dużej zawartości miedzi nie zaleca się spożywać z chlebem lub dużą ilością warzyw — zawarte w nich fityniany mogą tworzyć kompleksy z metalem, a następnie całkowicie usuwać miedź z organizmu.

Lunch czy przekąska?

Jest mało prawdopodobne, że uda ci się zrobić „super miedziany” obiad — raczej nie zjesz czystego mięsa kraba, wątroby lub orzechów. A jeśli dodasz przystawkę do wątroby, sałatkę do krabów, a resztę składników ciasta do orzechów, większość cennego składnika zostanie utracona.

Okazuje się, że dużo zdrowiej jest przekąsić potrawy z dużą zawartością miedzi-np. Ugotować sobie krewetkę lub usmażyć półmisek orzechów na suchej patelni. I jeść z apetytem pod ulubionym serialem lub magazynem — ogólnie rzecz biorąc, łącz przyjemne z pożytecznym.

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Solve : *
30 − 30 =